Artykuł

Staże u pracodawców
Za jedną z głównych form wsparcia obrano realizację staży zawodowych w dolnośląskich firmach. 152 uczniów odwiedzi firmy w regionie, aby powoli rozpocząć życie zawodowe. Intensywnie rozwijająca się gospodarka Dolnego Śląska potrzebuje coraz lepiej wykwalifikowanych pracowników. Nie otrzyma ich, jeśli uczniowie szkół branżowych nie będą należycie przygotowani do wykonywania przyszłego zawodu. Ten proces powinien opierać się na kształceniu teoretycznym, współgrającym z doświadczeniem zdobywanym podczas praktyk w przedsiębiorstwach. Współpraca pracodawców i szkół jest zatem koniecznością przynoszącą wymierne korzyści wszystkim jej uczestnikom. Dla szkół to szansa na stałe podnoszenie jakości kształcenia i lepsze dostosowanie programu nauczania do potrzeb rynku pracy. Uczniowie mają możliwość uzyskania umiejętności i doświadczenia wymagane przez pracodawców. Pracodawcy zaś mogą na bieżąco uzupełniać luki kadrowe, pozyskując pracowników spełniających ich oczekiwania.
Korzyści dla uczniów
- wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce,
- uzyskanie odpowiednich kwalifikacji oraz umiejętności niezbędnych w przyszłej pracy,
- poznanie zasad działania przedsiębiorstwa oraz organizacji stanowisk,
- zaznajomienie z obowiązkami na danym stanowisku pracy,
- możliwość uczestnictwa w dodatkowych szkoleniach,
- wzbogacenie CV. Praktyczna wiedza oraz pierwsze doświadczenie w zawodzie zwiększają szansę na znalezienie zatrudnienia w branży. Dzięki praktykom uczniowie mają okazję nauczyć się właściwego podejścia do pracy, poznać nowoczesne technologie i przeszkolić się w ich obsłudze/ wykorzystywaniu.
Korzyści dla pracodawców
- możliwość bliższego poznania przyszłych pracowników i pozyskania najlepszych spośród nich,
- lepsze przygotowanie przyszłych pracowników do wykonywania zawodu,
- wyższa produktywność dobrze wyszkolonych pracowników,
- oszczędność kosztów rekrutacji i adaptacji do nowego miejsca pracy odpowiednich kandydatów z rynku zewnętrznego. Działania wspierające szkolnictwo zawodowe są często promowane jako element społecznej odpowiedzialności biznesu i wspomagają przedsiębiorców w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.


